четвер, 1 квітня 2021 р.

1 квітня, четвер

Українська література 6-Б клас

Прочитати твір Н.Красоткіної "До тебе, рідна Україно, я серцем лину" та поезію Л.Компанієць "Найкраща в цілім світі", с. 40-41.

Українська література 9 клас

 Підсумковий урок. Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном
Прочитати статтю підручника, с. 269-273.
ЗАКОНСПЕКТУВАТИ
Значення творчості Т. Шевченка
- Творчість є зразком нерозривного зв’язку поезії з життям народу.
- Творчість відбила досвід селянського антикріпосницького руху, прагнення мас, їх ненависть до експлуататорів, волю до боротьби, віру в краще майбутнє.
-Червоною ниткою через його творчість проходить ідея народного повстання.
- Боровся за вільну сім’ю народів, обстоював братство слов’янських народів, закликав до спільної боротьби.
-Його патріотизм — це патріотизм борця, для якого щастя і воля батьківщини полягають у щасті і волі для трудящих.
- Основоположник нової української літератури.
-Родоначальник революційно-демократичного напряму нової української літератури.
- Грізний суддя і обличитель усього самодержавно-кріпосницького ладу, непримиренний ворог поміщиків і царизму.
-Утвердив критичний реалізм в українській літературі, розкрив народне життя в усій його повноті й багатогранності, показав суспільні відносини, класову боротьбу свого часу.
- Вніс у вітчизняну літературу незнане багатство тем і жанрів, прилучив її до кращих досягнень світової літератури.
-Шляхом Т. Шевченка пішли найвидатніші передові українські письменники — Марко Вовчок, Панас Мирний, І. Франко, П. Грабовський, М. Коцюбинський, Леся Українка та ін.
- Політичні, моральні, естетичні погляди Т. Шевченка, теми, сюжети, образи його творів мали й мають велике значення також для розвитку інших видів мистецтва:
- своє вираження вони знайшли у творчості багатьох композиторів, як українських (П. Ніщинського, М. Лисенка, К. Стеценка, М. Леонтовича, Г. Майбороди, П. Майбороди), так і російських (М. Мусоргського, О. Сєдова, С. Рахманінова та інших);
- сюжети й образи «Кобзаря» відбилися в численних картинах, малюнках, скульптурах українських художників і скульпторів В. Штернберга, Я. де Бальмена, К. Трутовського, М. Пимоненка, О. Сластіона, І. Їжакевича, В. Касіяна, М. Дерегуса, І. Гончара та багатьох інших;
- численною є кількість портретів поета, картин і малюнків, що зображують різні епізоди його життя;
- міцно ввійшли до репертуару наших театрів п’єса «Назар Стодоля», інсценізовані поеми «Катерина», «Гайдамаки», «Наймичка». За цими ж творами написані сценарії кінофільмів, які ми бачимо в кінотеатрах та на телеекранах.
Роль митця у розвитку української літературної мови.
- Утвердив певний склад словника і граматичний лад української мови, які стали нормою і зразком для письменника, преси, театру тощо.
- Норми української літературної мови, створені на народній основі, дала поезія Т. Шевченка. Він відібрав із загальнонародної мови все найбільш істотне і яскраве, розкрив у своїй творчості багатство, гнучкість, красу і милозвучність українського слова.
- Сміливо ввів у свої твори для передачі філософських, політичних, літературних та інших понять книжні слова і вирази, слов’янізми. А також слова іншомовного походження для створення відповідного історичного або місцевого колориту.
-Мова його стала зразком для наступних українських письменників.
Світове значення творчості Т. Шевченка.
-Вивів українську літературу в ряди великих літератур.
- Твори поета перекладені багатьма мовами світу.
- Однією із складових частин світової науки про літературу є шевченкознавство, яке нараховує сотні досліджень різних наукових жанрів (монографії, літературні портрети, розвідки, нариси, статті, огляди) і творів художньої публіцистики (біографічні романи, повісті, оповідання).
- Вперше в історії він порушив тисячолітню німоту соціальних низів.
- У своїх творах митець випромінював на скривджених всю силу великої любові, цілий океан ніжності, а трагедію сироти чи вдови підносив до світового рівня.
Ознайомитись:
Видатні діячі світової культури про Т. Шевченка.
- «Твори Шевченка роблять людей кращими, ласкавішими, людянішими». (В. Островський — російський педагог)
- «…Шевченка голос / В країні нашій вільній не змовкає / І він шукатиме в безсмертному народі» (Антанас Венцлоу)
- Тарас Шевченко був нашою потіхою і розрадою, нашою підпорою і натхненням… (З канадської газети «Українське життя»)
- Шевченко — незвичайна постать на світовому літературному полі. Між увінчаними геніями світу важко знайти йому рівного, який би був своїм життям і творами подібний до нього… Тарас — це справжній по своїй суті будитель, вчитель, проводир і пророк народу. Коротше кажучи, жодна нація не має поета, який би був так тісно зв’язаний з народом. (Й. Абрам, Югославія)
- Він був найбільш народним поетом з усіх великих поетів світу… Поезія Шевченка була явищем єдиним і неповторним. Немає для неї відповідника в світовій літературі. (М. Якубець, Польща)
- Шевченко — одна з кращих пісень боротьби, яку співають у колоніальних … країнах, її співають народи… (Назим Хікмет, Туреччина)
- Він (Шевченко) всюди… як свій, бо на Слов’янщині нема для нього чужої країни. (Чеський вчений Е.Вавра)
- Шевченко через 100 років після своєї смерті зумів зібрати поетів усього світу і здружити їх. (Італійський письменник Гвідо Пйовене)
- Могутність його бунтівного духу, відвага, з якою він атакує найміцніші твердині свого часу, ба, навіть нашого часу: чи це божество, чи самодержавство, теократія, нелюдяність, расове упередження, жорстокість, глупота чи невігластво. (Англійський письменник Г. Маршалла)
-Геній Шевченка своєю творчістю зігріває серця мільйонів… і тому він схожий на сонце. А хіба сонце може належати лише одному народові»? (Вірменин Г. Севунц)
- Шевченко могутнім закликом будить гноблених усього світу. (Француз Стебер)
Вшанування пам’яті поета
- Список перекладчів-популяризаторів Шевченкового «Кобзаря» в різних країнах світу налічує понад сотню імен, серед них такі знамениті майстри слова, як Є. Войнич, Джон Вір, Флоренс Рандел, Лайвсен, Дж. Ліндсей, М. Садовяну, Дм. Методієв, М. Якубець, Андор Габор, Дьюла Ійєш, Влад. Сирокомля, Етторе Ло Гатто, Емі Сяо, Еріх Вайнерт, Альфред Курелла, Комацу Сіосуке. Чимало з них спеціально вивчали українську мову, щоб читати Шевченка в оригіналі.
- Особливе місце, зв’язане з вшануванням пам’яті Т. Шевченка, належить всесвітньо відомій Тарасовій горі, де поховано великого Кобзаря.
- Починаючи з 1962 року, щорічно присуджується премії імені Т.Г. Шевченка за найвидатніші досягнення літератури і мистецтва.
-На тексти і мотиви «Кобзаря» 120 композиторів створили біля 500 хорових, сольних, оперних, хореографічних та інших творів, а весь «Кобзар» нараховує … 227 назв.
- Ім’ям Т. Шевченка названі заводи і колгоспи, навчальні заклади, вулиці, бульвари. Могила поета оголошена державним заповідником.
- Створено ряд музеїв поета. Мільйонними тиражами видаються його твори, на яких виховуються нові покоління молоді.
- Ім’я Шевченка стало в наш час символом боротьби проти насильства, проти гніту, проти посягання на священні права людини — свободу і незалежність.
- За рішенням ЮНЕСКО ювілеї Т. Шевченка відзначалися в усіх державах світу, в багатьох із них вийшли переклади «Кобзаря».
- Про все більшу світову славу великого Кобзаря свідчать пам’ятники, встановлені як у містах України, так і в різних країнах світу: у Палермо (Канада), Бухаресті; Вашингтоні,
Нью-Йорку, Парижі тощо.
Прислів’я про Т. Шевченка, їх коментар
-Шевченко для людей — це безсмертний Прометей.
- Шевченкове слово в віках не старіє.
- Сяє геній Кобзаря, мов у темряві зоря.
- Шевченкові думи переживуть віки.
- Нове життя будуємо — Кобзаря голос чуємо.
- Шевченкові пісні — наша сила.
- Шевченко і Прометей — дорогі для людей.
- Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.
-Шевченко Тарас наче сонце для нас.
-Шанує Шевченка Україна, як мати рідного сина.
- Лиш Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
- Шевченко в серцях наших буде, поки на небі сонце, а на землі житимуть люди.
- Слово Тараса — наша зброя і окраса.
- В наш чудовий час вічно житиме Тарас.
-Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став.
- Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.

Виконайте тестові завдання.
1. Укажіть твір Т. Шевченка, уривок з якого подано: У нас же і світа, як на те — / Одна Сибір несходима, / А тюрм! А люду!.. Що й лічить! / От молдованина до фінна / На всіх язиках всемовчить, / Бо благоденствує!
 а) «Кавказ»; б) «Тополя; в) «Великий льох»; г) «Сон».
2. Страждання закріпаченого люду України зображено у творі поета:
а) «Причинна»; б) «Заповіт»; в) «Сон»; г) «Гайдамаки».
3. Хто із видатних митців, що зазначені нижче, не брав участі у викупі Т. Шевченка з кріпацтва:
а) К. Брюллов; б) В. Жуковський; в) О. Кониський; г) І. Сошенко.
4. Т. Шевченко назвав «Сон» («У всякого своя доля…»):
а) медитацією; б) комедією; в) трагедією; г) одою.
5. Укажіть, яким елементом сюжету поеми Т. Шевченка «Катерина» є подані нижче рядки: Наймичкою тобі стану… / З другою кохайся… / З цілим світом… Я забуду, / Що колись кохалась, / Що од тебе сина мала»
а) експозицією; б) зав’язкою; в) кульмінацією; г) розвитком дії.
6. Тема, яка порушується у поезії Т. Шевченка «Думи мої»:
а) героїчного минулого України;
б) трагічна доля жінки-покритки і розбещеність панів;
в) сирітства і соціальної нерівності;
г) ролі поета в суспільному житті.
7. Для ранніх творів Кобзаря не є характерним:
а) мотиви пробудження громадянського ставлення поета до рідного краю;
б) інтерес до незвичайного, яскравого і навіть таємничого, фантастичного;
в) піднесений стиль мови;
г) захоплення історичним минулим.
8. Поему, інвективу «Кавказ» поет присвятив:
а) Лесі Українці; б) М. Вовчку; в) Якову де Бальмену; г) В. Жуковському.
9. Жанром посланія до Т. Шевченка скористався:
а) Г. Сковорода; б) І. Вишенський; в) І. Величковський; г) Ф. Прокопович.
10. Визначте слова з Біблії, які стали епіграфом до твору митця «Сон»:
а) «Дух истины, его же мир не может прияти, яко не видит его, ниже знает его»;
б) «Коли хто говорить: люблю Бога, а брат свого ненавидить,— лжа оце»;
в) «Радуйся, ты бо обновила єси зачатыя студно»;
г) «…Глагол же Господень пребывает вовеки, се же есть глагол, благословенный в вас».
11. Якого з видатних ватажків Т. Шевченко картає у творах «Великий льох», «Стоїть в селі Суботові…»:
а) І. Сірка; б) П. Полуботка; в) Б. Хмельницького; г) І. Богуна.
12. Жанр Середньовіччя, яким скористався Т. Шевченко у творі, написаному 1845 року:
а) житіє; б) літопис; в) сказаніє; г) містерія.
Відповіді надішліть вчителю!!!

Мистецтво 8 клас

Романтизм в образотворчому мистецтві. Знайомимось з представниками романтизму.
І Айвазовський:

Карл Брюллов:

Аполлон Мокрицький:
Намалюй марину, в якій передай романтичну атмосферу морської стихії (акварель або гуаш). Орієнтовні теми: «Захід сонця: штиль», «Серед бурхливих хвиль», «Білокрилі вітрильники на морських просторах»,  «Морська баталія». 
Фото роботи надішли вчителю!!!

Мистецтво 9 клас

Телебачення: реальний та ілюзорний світ. Прочитати статтю підручника, с.128-139.
Прослухати пісню «О пані вчителько», вірші та музика Михайла Ровенка:


Образотворче мистецтво 6-А клас

Міфологічний жанр. Намалювати ілюстрацію на міфологічний античний сюжет.
Міфологічний жанр – зображення подій і героїв міфів і легенд різних народів світу в образотворчому мистецтві.

                                 Уолтер Крейн. Діана та Ендімон.
Твори міфологічного жанру. Які міфи вони ілюструють?

Скульптура Нептуна. М. Копенгаген.
Якими засобами художньої виразності митці розкрили епізод з міфу?

               Ангеліна Кауфман. Прощання Гектора з Андромахою.

                              В.Серов. Викрадення Європи.
Порівняйте образ легендарного троянського героя Енея в настінному розписі та книжковій графіці.

                         Поранений Еней. Настінний розпис в Помпеях.

   

Г.Нарбут.Ілюстрація до поеми І.Котляревського «Енеїда»

              Тьєполо. Явлення Венери Енею біля берегів Карфагена.  

Намалюйте ілюстрацію на міфологічний античний сюжет, який зацікавив вас найбільше (художні матеріали за вибором).

Немає коментарів:

Дописати коментар